Purus on nyt osa Vitas Groupia

15 toukokuun 2025
No Responses

Purus Unidrain Oy Suomessa ja sen taustalla oleva emoyhtiö Ruotsissa ottavat käyttöön uuden nimen: Vitas Group. Konsernin nimenmuutos BLS Industriesista Vitas Groupiksi on strateginen askel, jonka tavoitteena on vahvistaa yrityksen asemaa. Suomessa uusi nimi tuo näkyväksi sen, mikä on aina ollut totta – yhtiö on osa suurempaa kansainvälistä konsernia. Uuden nimen myötä suomalaiset asiakkaat voivat odottaa nykyisten Purus ja Unidrain tuotemerkkien lisäksi entistä laajempaa tuotevalikoimaa konsernin vahvojen ja toisiaan täydentävien tuotemerkkien, kuten Jafo, Trio Perfekta ja Joti, ansiosta.

Ruotsalainen BLS Industries on 80 vuoden ajan valmistanut rakennusalalle toiminnallisia ja korkealaatuisia ratkaisuja. Uusi nimi, Vitas Group, merkitsee konsernille suurta, mutta luontevaa askelta kohti tulevaisuutta. Nimenmuutos ei ole pelkästään kosmeettinen, vaan merkitsee konkreettisesti uutta vaihetta konsernin kehityksessä. Vitas Groupin alle muotoutuu selkeä ja kattava alusta, jossa jokainen tuotemerkki saa jatkaa loistamistaan ollen samalla entistä vahvempia yhdessä, lujasti kiinnittyneinä konsernin perintöön. 

– Vitas tulee latinasta ja tarkoittaa elämää. Meille se on luonnollinen symboli kuvaamaan toimintaamme. Johdamme vettä, mahdollistamme kestäviä ratkaisuja tulevaisuuden kylpyhuoneisiin ja keittiöihin, ja kannamme mukanamme innovaation ja inhimillisyyden leimaamaa historiaa, kertoo konsernijohtaja ja toimitusjohtaja Rebecka Spånberg Vitas Groupista – yrittäjäperheensä kahdennentoista sukupolven edustaja.

Markus och Rebecka Spånberg, Vitas Group
Markus Spånberg, Vitas Groupin varatoimitusjohtaja, ja Rebecka Spånberg, Vitas Groupin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja.

Tulevaisuutta rakentaa uusi sukupolvi – jo tänään

Nimenmuutos on osa pitkäjänteistä strategiaa, jonka tavoitteena on luoda yhteinen selkeä alusta konsernin nykyisille ja tuleville tuotemerkeille. Sen on tarkoitus tehdä näkyväksi niin asiakkaan, kumppanin kuin työntekijänkin näkökulmasta, että ollaan osallisina jossain suuremmassa.

– Olemme olemassa tuotemerkkiemme ja historiamme ansiosta, mutta katseemme on suunnattu eteenpäin. Vitas Groupista tulee emoyhtiö, joka vie tätä kaikkea edelleen eteenpäin, sanoo Rebecka Spånberg.

Muutosprosessi on toteutettu kokonaan konsernin sisällä aina tuotemerkkianalyysistä nimiehdotuksiin saakka, ja siihen on osallistunut työntekijöitä kaikilta konsernin osa-alueilta. Tämä korostaa yhtä Vitas Groupin keskeisimmistä arvoista: luottamusta ihmisiin organisaation sisällä.

Eräs prosessin osa sai myös erityisen symbolisen merkityksen, kun Rebecka Spånberg ja hänen miehensä Markus Spånberg, Vitas Groupin varatoimitusjohtaja, pyysivät kahta poikaansa rakentamaan Lego-malleja eri nimiehdotuksista.

– Kun he rakensivat Vitasin, he rakensivat tehtaan ja kuorma-auton – mutta myös dinosauruksen! Näimme sen symbolina pitkästä historiastamme. He kirjaimellisesti loivat Vitas Groupin vision. Näin uusi sukupolvi sai olla mukana muovaamassa tulevaisuutta, Markus Spånberg kertoo.

Rakennettu arvojen ja ihmisten varaan

Rebecka Spånbergin johdolla arvot, kuten rohkeus, sitoutuminen ja vastuu, ovat saaneet entistä näkyvämmän roolin konsernin strategiassa – ja hänen näkemyksensä johtajuudesta on läsnä koko organisaatiossa.

  En tee tätä yksin, vaan teemme tämän yhdessä. Me olemme ryhmä, joka on täynnä uskomatonta osaamista ja sydäntä. Se tekee meistä vahvoja myös haastavina aikoina, hän sanoo.

Hän viittaa muun muassa Trio Perfektan tehtaan tulipaloon, joka tapahtui tänä keväänä. Kukaan ei loukkaantunut, mutta menetys on syvä.

 Suremme tehtaan menetystä yhdessä. Ja nousemme yhdessä. Näin toimimme – meillä on vahva yhteenkuuluvuuden tunne ja pidämme huolen toisistamme, sanoo Rebecka Spånberg.

Yhteisön voima – tuotemerkit keskiössä

Uudesta nimestä huolimatta tuotemerkit säilyvät yrityksen keskiössä. Vitas Group toimii kokoavana sateenvarjona, joka tuo toimintaan rakennetta, vakautta ja voimaa. Samalla kukin tuotemerkki säilyttää oman identiteettinsä.

– Uskomme hajautettuun malliin, vahvoihin tuotemerkkeihin ja itsenäisiin yhtiöihin. Vitas Group kokoaa tämän kaiken yhteen yhteisöön, joka tarjoaa asiakkaillemme turvaa, ja myös työntekijöillemme uusia mahdollisuuksia, sanoo Rebecka Spånberg.

Konsernirakenne helpottaa myös kansainvälistä kasvua niin, että toiminnan ainutlaatuinen lähtökohta säilyy: perheyrityksen tunne, käsityöperinne ja maanläheinen liiketoimintafilosofia. Markus Spånberg selittää:

– Kun etsimme ostettavia yhtiöitä, etsimme yrityksiä, joilla on kanssamme yhtenevät arvot. Se on edellytys hedelmälliselle yhteistyölle. Haluamme vahvoja tuotemerkkejä, jotka täydentävät portfoliotamme tai vahvistavat asemaamme markkinoilla. Yrityksen ostaminen ei ole vaikeaa, mutta oikean yrityksen löytäminen on. Siksi ostamme mielellämme – kuten aiemminkin – muita perheyrityksiä. On tärkeää, että näiden yritysten nimet, historia, tuotemerkit ja sielu, joka niille on rakennettu, saavat elää edelleen. Nyt Vitas Groupin asiantuntemuksen tukemana.

Nimenmuutoksen myötä Vitas Group katsoo kohti tulevaa.

– Vitas Groupina astumme uuteen aikakauteen uudistuneella energialla. Valmistaudumme tulevaisuuteen, jossa tavoitteenamme on olla entistä vahvempia Euroopan markkinoilla. Olen kiitollinen saadessani johtaa tätä organisaatiota ja odotan innolla, kuinka tuotemerkkimme valloittavat uusia alueita – yhdessä, Rebecka Spånberg päättää.

Tietoa Vitas Groupista

Vitas Group on johtava ruotsalainen perheyritys, joka erikoistuu korkealaatuisiin ratkaisuihin rakennusalalle. Jo 80 vuoden kokemuksella yhdistämme vahvat, itsenäiset tuotemerkit saman katon alle, ja jokainen niistä on juurtunut pohjoismaiseen käsityötaitoon, innovaatioihin ja laatuun.

Tuotevalikoimamme sisältää  lattiakaivoja ja -kouruja, sekä lukuisia muita LVI-tuotteita.  Kaikki tuotanto tapahtuu Ruotsissa kolmessa tehtaassamme,, ja meillä on omat myyntiyhtiöt Pohjoismaissa ja Isossa-Britanniassa.

Vitas Groupiin kuuluvat tuotemerkit Purus, Unidrain, Jafo, Trio Perfekta ja Joti. Yritykselle on ominaista nopea päätöksentekoprosessi, asiakaslähtöisyys ja vahva taloudellinen pohja.

Tavoitteellisen tuotekehityksen ja strategisten hankintojen avulla jatkamme alan kehittämistä.

Lue lisää: www.vitasgroup.se